Short recap

Skrevet av .

Siden sist har jeg tatt turen fra ferie- og duty free-øya Langkawi i Malaysia, via mitt andre hjem i Hua Hin til Magiske Bangkok og Hanoi i Vietnam. Akkurat nå sitter jeg på en buss på vei fra hovedstaden Hanoi til den vakre kysten av Halong Bay.

Dagene på Langkawi ble i hovedsak benyttet til solslikking, boklesning og en forrykende øyhoppetur per vannscooter; jeg er herved offisielt utnevnt som klimaversting av min mor.

Turen fra Langkawi til Hua Hin kan deles opp i ulike etapper;

1. Guest house pickup
Ble plukket opp av en minibuss ved gjestehuset kl 07.30 med retning havna på Langkawi. Ca 40 min kjøring

2. Ferge
Fra Langkawi gikk ferden videre med ferge til kystbyen Satun i Thailand. Lett og greit gjennom passkontroll og passets fjerde Thai-stempel var et faktum. Ca 1,5 time.

3. Taxibuss
Fra havna ble vi kastet på en type taxibuss som kan beskrives som en hybrid mellom pickup, buss og tuk-tuk. Trangt og fint, men ok. Ca 15 min

4. Taxi
Fra Satun skulle jeg egentlig ta en buss til Hat Yai for så å fly videre til Bangkok, men etter å få vite at jeg måtte vente i en drøy time på at den skulle komme og at de estimerte 2 timene vel så meget kunne bli 3 og 4 timer på veien, tok jeg ingen sjanser og booket en taxi. Det ble en minibuss på egenhånd med to thailendere som syntes det var veldig gøy med denne fallangen som satt der. Ca. 1,5 time

5. Fly
Minibussene i Thailand har en minimumshastighet på 120 km/t, så innen jeg var på plass på flyplassen hadde jeg 2 timer i pluss. Thai Airways tok meg trygt frem til Bangkok. Ca. 1 time 20 min.

6. Buss til Hua Hin
Vel fremme på flyplassen – som jeg nå kjenner lile godt som Gardermoen – fikk jeg booket meg inn på direkteruta fra flyplassen til Hua Hin. Såkalt VIP med aircondition og liggeseter. Najs. Ca. 3 timer.

13 timer reising denne dagen, så en tur ut for å hilse på gamle kjente.

Bangkok had us…

Det var en grunn til at jeg nok en gang siktet mot Thailand og Bangkok. Fredag 28. mars dukket Erik og Arne opp fra Norge og jeg har slengt meg på deres 3 uker gjennom Vietnam og Kambodsja. Et område jeg hadde lyst til å besøke og da er det jo grisefint med selskap! Så får det heller bli enda en mnd i sørøst-Asia..

I god Hangover-stil var vi skjønt enige om at vår One night in Bangkok skulle gjennomføres med stil. Arne fylte tross alt 30 år! Vi startet kvelden på Sirocco Sky Bar i 64. Etasje – som også våre forgjengere i filmen gjorde. Et guttebesøk i Bagkok er heller ikke komplett uten en tur til Khao San Road.

Svart.

Vi rakk flyet kl 12:50 og turen mot Hanoi med Qatar Airways var i gang. Flyvertinen kunne på en eller annen måte lese på oss at vi kom fra en tøff kveld og tok godt vare på oss.

Et par dager i Hanoi – mer om det kommer – og vi har som nevnt i skrivende stund retning Halong Bay for et lite båt cruise.

Vi lever og vi kosær vårs! Prekæs!

Hvor i all verden?

Én kommentar til «Short recap»

1. Mor Mie

En liten presisering: scooter’n er definert av din mor som klimaversting!